۱۳۹۱ آبان ۱, دوشنبه

رونق بازار کار "شرخرها" با افزایش تورم اقتصادی در ایران

یک حقوقدان: "شرخر" یک اصطلاح عامیانه است و در مورد کسی بکار برده می شود که وارد رابطه دو نفر به عنوان طلبکار و بدهکار می شود و وصول طلب طرف طلبکار را به عهده می گیرد.
 

نگاهی به دیوارهای شهر بیاندازید، دیروز و امروز نیم ساعتی در بلوار میرداماد و خیابان ویلا، پیاده روی کردم، دیوارهای شهر پر شده است از آگهی های "شرخرها"، خیلی شیک و قشنگ به در دیوار آگهی چسباندن، وکیل دعاوی چک، مشاور حقوقی چک، چک شما رو در کمتر از 48 ساعت تبدیل به پول نقد می کنیم. به همین راحتی باور بفرمائید...
آنچه خواندید بخشی از مطلبی است که یک شهروند جوان ایرانی در صفحه خود درشبکه اجتماعی فیس نوشته است و از رونق بازار "شرخرها" اظهار نگرانی کرده است.
اما "شرخرها" چه کسانی هستند؟ در چه مواقعی بازار کارشان رونق پیدا می کنه؟ وآیا از نظر حقوقی اجازه تبلیغات شهری دارند؟ موضوع مجله پژواک جامعه این هفته است.
***
"رویا سپهری" حقوقدان از ایران، در مورد تعریف "شرخرها" می گوید:« "شرخر" یک اصطلاح عامیانه است و به کسی گفته می شود که وارد رابطه دو نفر به عنوان طلبکار و بدهکار می شود و وصول طلب طرف طلبکار را به عهده می گیرد.»
به گفته این حقوقدان، "شرخرها" هیچ جایگاه حقوقی ندارند و در بسیاری موارد از طریق ارعاب و زور اقدام به وصول مطالبات می کنند.
"سپهری" در مورد برخورد قانون با این افراد می گوید:« در صورتی که "شرخر" شاکی خصوصی با عنوان "ارعاب" داشته باشد، قانون با او برخورد می کند و در غیر این صورت مانعی برای انجام کارش وجود ندارد.»
او در خصوص چگونگی واگذاری چک به این افراد می گوید:«" شرخر" قراردادی درغالب عقود معین در قانون مدنی، مثل "جاله" و "مضاربه" با شخص طلبکار منعقد می کنند و در قرارداد ذکر می کنند که این عمل را با عنوان "جاله" و به شرط نتیجه انجام می دهند.(جاله عملی است حقوقی که شما برای شخصی کاری را انجام می دهید و بعد از گرفتن نتیجه مستحق گرفتن اجرت عمل هستید).
این حقوقدان در ادامه در خصوص شرکت هایی که این افراد به ثبت می رسانند و کاری غیر قانونی را به صورت قانونی انجام می دهند گفت:« طرف طلبکار پشت چک را زهر نویسی می کند و به این شرکت ها واگذار می کند، آنها از این طریق دارنده چک می شوند و وارد دعوی می شوندو بعد از وصول پول، درصدی از کل مبلغ را به عنوان کارمزد برداشت می کنند.»
"شمس پرویزی" یکی از کسبه بازار تهران که برای نقد کردن یک چک 22 میلیون تومانی از "شرخرها" کمک گرفت می گوید:« ما شکایت کردیم و به دادگاه رفتیم و در آنجا به ما گفتند که این چک حقوقی شده است و بهتراست مصالحه کنید و به ناچار به راه غیر قانونی فکر کردیم و " شرخرها" پول مان را وصول کردند و 10 درصد از کل مبلغ چک را به عنوان دستمزد گرفتند.»
"حسین لاجوردی" جامعه شناس و رئیس انجمن پژوهشگران" در فرانسه در خصوص تاثیر افزایش "پدیده شرخری" در جامعه می گوید:«
این یک پدیده اجتماعی است که بر اثرنبود قانون و فساد حکومتی بوجود می آید وعواقب اجتماعی هم دارد و اثراتش را روی جامعه، خاصّ جامعه جوان می گذارد.»