۱۴۰۲ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

روز جهانی جوانان و جوانان ما در زندان بزرگ جمهوری اسلامی


روز شنبه ۲۱ مرداد برابر با ۱۲ آگوست ۲۰۲۳ را سازمان ملل متحد روز جهانی جوانان نام گذاری کرده است.
هدف از نامگذاری این روز حمایت از نسل جوان از سوی سازمان ملل متحد است که تاکید بر توانمند سازی، احترام متقابل، آموزش، سلامت،‌ توسعه،‌ اشتغال، ارتباط میان نسلی و در نهایت موسیقی،‌شادی و …، دارد.
سازمان ملل متحد سن جوانی را بین ۱۸ - ۴۰ سال تعیین و هر کدام از کشورها در این زمینه طبقه بندی خاص خود را داراست، در ایران سن جوانی را بین ۱۸ - ۳۵ سال اعلام داشته اند.
سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸ بر اساس طبقه بندی جدید خود سن نوجوانی را بین ۱۷ - ۲۵ و سن جوانی را ۲۵ - ۶۵ سال اعلام داشته است.
در ایران و بر اساس سنین جوانی (۱۸-۳۵) در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون از جمعیت ایران را جوانان تشکیل داده اند که مشتمل بر ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار مرد و ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار زن هستند و بعبارتی و بطور تقریبی از هر چهار نفر یک نفر جوان است.
با توجه باینکه بحث اصلی ما در رابطه با نسل جوان ایران است این سوال مطرح است که ما برای آنها چه کرده ایم، آیا برای آنها زندگی بهتر و دنیای قابل قبول تری ساخته ایم و یا می سازیم ؟
چندین سال است که هیچگونه آمار دقیقی از سوی حکومت جمهوری اسلامی اعلام نمی شود و تمامی آمار و ارقامی که برای یک بررسی اجتماعی نیاز است مربوط به ۷ تا ۱۰ سال گذشته است - اگر چه آمارهای پیشین نیز دارای اعتبار علمی نبوده است.
با توجه به نبود داده های آماری دقیق می توانیم به واقعیت های اجتماعی نگاه کنیم و در زُمره آن به برآورد آمار کشته شدگان جنگ ایران و عراق که متجاوز از ۷۰۰ هزار نفر و نزدیک به ۹۰٪ آنان را جوانان تشکیل داده بودند. و یا آمار زندانیان که در آخرین آمارهای منتشر شده بیشتر از ۸۰٪ از زندانیان کمتر از ۳۵ سال سن داشته اند. و در نگاهی دیگر نگاه به خیل عظیم معتادان و آمار جرم و جنایت و قمه کشی و و در نهایت فرار از کشور و خودکشی ها.
امروز جوانان ما به دلایل اقتصادی، نبود امکان شغلی و فاقد درآمد بودن حتی تا سنین ۴۰ سال و بیشتر هم همچنان در خانه پدر و مادر های خودشان زندگی می کنند و با توجه به درصد بسیار بالایی از آنان که دارای تحصیلات بالای آکادمیک هستند همچنان امکان داشتن خانه مسکونی مستقلی را برای خود نمی توانند داشته باشند.
از ۲۱ میلیون نفر جوانی که نام برده شد حدود ۸ میلیون از پسران و حدود ۵ میلیون از دختران در سن ازدواج قرار دارند نیز امکان ازدواج برایشان میسر نیست.
این است روزگار سیاهی که جمهوری اسلامی برای جوانان ایران و سازندگان فردای ایران ساخته است و جالب توجه است که آقای خامنه ای بعنوان رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی در دو نامه جداگانه به جوانان جهان و خاصه اروپا و آمریکای شمالی توصیه کرده است که بدون واسطه به دامن اسلام پناه بیاورند.
در همین زمینه انجمن پژوهشگران ایران در چندین بررسی و نظر سنجی و در کنفرانسی در رابطه با جوانان به درصد بالایی از جوانان برخورد کرده است که یا بطور کامل از دین برگشته اند و یا ضد دین شده اند و در آخرین نظرسنجی که از سوی بنیاد تونی بلر در انگلستان انجام شده است ۸۴٪ را مخالف جمهوری اسلامی و از هر چهار نفر سه نفر را که از بی اهمیتی دین و مذهب سخن گفته اند را اعلام داشته است.
ولی امروز جوانان و نوجوانان ایران هدف و انگیزه ای دیگر در سر دارند، با انگیزه و هشیار هستند، بیشتر از هر چیز به دلیل ارتباط و وجود اینترنت با جهان پیشرفته و با جوانان دیگر کشورها و نحوه زندگی آنها در ارتباط هستند و به همان اندازه دور از شعار و هیجان و هدف مشخص خود را که امروز در چارچوب « زن، زندگی آزادی» بیان میشود را تا عمق وجود خود درک کرده اند و می خواهند آزادی داشته باشند، زندگی کنند و به دنبال رسیدن به هدف خود که همانا سرنگونی جمهوری اسلامی و پس گرفتن ایران است راه خود را دنبال می کنند.
این جوانان به دنبال باز پس گرفتن هویت خود هستند و دیگر بحث دهه ۸۰ ی نیست، امروز بچه ای کوچک که در طبقه بندی سازمان ملل متحد کودک نامیده می شوند نیز به میدان مبارزه برای از میان برداشتن تمامیت، کُلیت و موجودیت این نظام سیاه و منحوس هستند، برای نمونه سازمان ملل متحد اعلام داشته است که نیمی از کودکان ۶ - ۱۳ ساله در جهان از داشتن سواد خواندن و نوشتن محروم هستند و این در حالی است که در جمهوری اسلامی یک پسر بچه ۱۰ ساله به دلیل برهم زدن نظم اجتماعی به زندان و پرداخت جریمه و گذاشتن وثیقه اجبار پیدا می کند که از تصمیم و اتکاء به نفس آنان است.
جوانان و نوجوانان ایران می خواهند زندگی کنند و احترام داشته باشند و بهمین دلیل است که بر به مقصد رساندن «زن،‌زندگی آزادی» به پا خواسته اند و آن را به انجام خواهند رساند.
دختران و پسران خوش فکر و زیبای امروز و سازنده فردای ایران، که بزرگترین سرمایه زندگی خود یعنی جانشان را بر کف دست گرفته اند تا ایران را پس بگیرند هیچ ترس و واهمه ای از هیچکس ندارند و جمهوری اسلامی بداند اگر میتواند در مقابل خورشید و آفتاب بایستد خواهد توانست با زنان و دختران و جوانان ایران مقابله کند،‌ آنها به دنبال زندگی و دنیای بهتری هستند که در جمهوری اسلامی هرگز یافت نخواهد شد.
من به توانمندی، فکر و اعتماد به نفس جوانان و نوجوانان کشورم باور دارم و پیروزی آنان و رسیدن به دُنیائی بهتر را برایشان بسیار روشن می بینم.
ایران فرزندانش را صدا کرده است،‌پاسخگویش باشیم.
امروز و فردای ایران با دکتر حسین لاجوردی- 422